Recensie: Aafke Romeijn – Concept M

Het is het jaar 2020, een alternatief Nederland is in de ban van de chronische ziekte kleurloosheid. Mensen die aan de ziekte lijden, hebben een doorschijnende huid, donkergrijze nagels, grijs haar en moeten om de paar uur een nieuwe kleurstof-ampul in hun module aanbrengen, vanwege broze botten en een kleinere longinhoud. Mensen die aan de ziekte lijden worden gemiddeld vijftig jaar oud. Ze zijn vaker ziek, kunnen minder goed tegen de zon, werken wel, maar zijn minder productief, en nemen meer ziekteverlof op. Bovendien is de kleurstof schaars, wat leidt tot conflicten in het Midden-Oosten, en spanningen in Nederland vanwege hoog oplopende zorgkosten.

Zo ook Hava, de hoofdpersoon, lijdt aan deze ziekte. Zij rijdt naar het Radboudziekenhuis, en tijdens het rijden blikt ze terug op haar leven als kleurloze, wat ondanks haar ziekte vrij normaal verlopen is, haar moeder als journalist voor VrijNederland en politiek-correcte activiste voor de rechten van kleurlozen, en hoe zij zelf, via haar vriendin Elf, betrokken raakt bij een extreem-rechtse beweging, die juist vindt dat de tolerantie voor kleurlozen te ver gaat. Gaandeweg voeren zij steeds extremere acties uit, zo veranderen ze hun namen naar oud-Germaanse namen, Eva wordt Hava, (‘het is als Eva, maar met meer adem’,) om minder herkenbaar te zijn, en plannen ze een aanslag op een kleurstoffabriek. In het begin is al duidelijk dat Hava zich uiteindelijk zal opofferen voor het grotere doel, waardoor deze autorit ook meteen haar laatste is.
Aafke Romeijn is journalist en muzikant, en Concept M is haar debuutroman. Maar naast dat, zou je haar ook kunnen kennen als fervent twitteraar, waar op haar tijdlijn grappige tweets zich afwisselen met berichten met een maatschappelijk geëngageerde insteek. Ze beschouwt zichzelf  als links, linkser dan links, waardoor het opvallend is dat juist zij voor een hoofdpersoon heeft gekozen die steeds extremistischer wordt, samen met haar extreem-rechtse groepje. Het is een gewaagd onderwerp, science-fiction schrijven over een alternatief Nederland, in de ban van een steeds groter groeiende groep minderheden, maar ik vind dat Romeijn het geslaagd uitgevoerd heeft. Op de plaats van kleurlozen kun je zelf natuurlijk het een en het ander invullen, gehandicapten, ouderen, vluchtelingen. Ik vond het een fijn geschreven boek, het personale perspectief (er wordt ‘zij’ en ‘Hava’ gebruikt) vond ik bij het verhaal passen, het creeert een afstand, wat in het boek wel gepast was, want Hava is vooral gefocust op het maatschappelijke doel wat zij met haar groepje probeert te bereiken, al brengt haar naderende dood ook het een en ander aan emoties met zich mee, zo vraagt ze zich af of ze de smaak van frambozen nog wel voor de geest kan halen.

Ik heb zelf het boek als audioboek gelezen/geluisterd ([hier] gratis te beluisteren via Spotify, en ik kan dat erg aanraden. Het boek speelt zich veel af in de auto, en tijdens het rijden luistert Hava af en toe naar de nieuwsradio. Het nieuws wordt door een andere stem voorgedragen, wat weer afwisselt met de stem van Aafke. Hierdoor wordt het bijna een soort hoorspel, wat ik fijn vond luisteren. Ik kan het altijd erg waarderen als auteurs hun boek ook inspreken voor een platform als Spotify, waardoor het voor meer mensen toegankelijk wordt, en het kwam in mijn examenperiode ook goed uit, omdat ik wel boeken wou lezen, maar niet te veel tijd over had. Er zijn nog weinig boeken beschikbaar in het Nederlandse luisterboekenlandschap, en dit vond ik een welkome afwisseling.

2 thoughts on “Recensie: Aafke Romeijn – Concept M